lauantai 17. tammikuuta 2015

Maatalouden ummehtunut imago uusiksi

No niin, nyt on meidänkin tilamme mukana Avoin maaseutu -sivustolla. Kiitos Heini Hakkaraiselle tällaisen idea eteenpäin viemisestä. Kyllä se vaan on niin, että jokainen ihminen voi tehdä jotain asian kuin asian eteen, jos vain intoa riittää. Toisena esimerkkinä on oululaisen Janica Karastin projekti "Oodi suomalaiselle lehmälle". Toisinaan tuntuu siltä, että tällaiset yksityishenkilöiden hankkeet tehoavat paremmin kuin virallisempien tahojen kampanjoinnit.
 
Facebookissa on aivan ihana ryhmäsivusto "Avoin kuvapäiväkirja maaseudun tuottajilta", jonne ilmestyy päivittäin kuvia ja tunnelmia maaseudulta. Ei voi kuin nauraa potkuriajelulla olevalle kukolle tai pehkuja levittäville vasikkaviikareille. Tämä on sitä aitoa ja avointa maatalouden markkinointia, mikä avaa ovia sinne "suljettuihin navettoihin". Tällainen markkinointi uudistaa maatalouden ummehtunutta imagoa.
 
Kukin voi sitten omalla kontollaan miettiä, minkälaisista oloista toivoo oman ravintonsa tulevan - olipa kyse lihasta, kasviksista, maitotuotteista... Kokemuksesta voin todeta, että kun syö hyvin hoidetun ja teurastetun eläimen lihaa, ei tahdo enää syödä kuminauhajauhelihaa. Kun maistaa luomumunia, ei tahdo enää syödä "kakalta" maistuvia munia (näin kommentoi naapurini).
 
"Onko tämä se Hesen kanakori?", kommentoitiin Facebookissa tätä kuvaa.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti